Sunday, November 9, 2008

En jobbig vecka

Förra fredagen gjorde candy sig illa i ett ben när hon och Terrie var ute. En kort titt på henne och jag insåg att vi skulle åka längre än till en veterinär i Norrtälje, så efter ett telsamatal till Ultuna åkte Caroline och jag dit med henne. Efter fem timmar var hon undersökt och röntgad en konstaterat en knäledsfraktur. Stackars liten så ont hon hade, efter att ha fått ett smärtstillande plåster på ryggen + en smärtstillande spruta och recept på smärtstillande tabletter fick vi åka hem. Klockan hann bli mkt men vi hann in på Akkis Apotek innan kl 21 då de stänger, skönt med tanke på att lördagen var en röd dag.

Helgen var väldigt lugn jag och Candy sov i vardagsrummet, det enda jag fick i henne att äta var lite kokt kyckling och vatten som det legat frolic i (uppfinningsrikedomen flödar...). Måndagmorgon var vi på Ultuna kl 08 igen, Candy skrevs in och sedan fick jag åka hem. Så synd om liten, men hon hade tur iaf sköterskan som skrev in henne har själv en bedlington så hon vurmade om hennen lite extra. På em ringde de och berättade att operationen gått bra och att hon skulle få åka hem på tisdagen efter röntgen.

Tisdag efter röntgen ringde de till mig och berättade att hon inte fick åka hem för att stiftet som de satt in i benet satt för djupt :-( stackars min Candy. Onsdag ringde de på em och berättade att de haft kö tilloperationen och att Candy fick komma in så sent på em att hon inte fick åka hem idag heller,.. nu kom mattes tårar igen. Stiftet var justerat och det hade gått bra. Torsdag ringde Ultuna på telefontiden kl 11, jodå hon skulle få komma hem. Blev uppringd på em av dem och de sa att nu var allt klart så hon kunde få åka hem. Jag kom dit vid 16-tiden och efter att pappersjobbet var klart fick jag hämta henne på vårdavdelningen. En jätte stor eloge till Ultunas smidiga förfarande med direktreglering och att de fixat allt innan jag kom dit.

Väl på vårdavdelningen så kom en djurvårdare så jag sa mitt ärende efter några minuter kommer då Candy med benet inlindat ordenligt gåendes i koppel bredvid djurvårdaren. Jag satte mig ner på knä och ropade på henne och oj vilken glad valp, tårarna rann i floder. Jag hade trott att jag skulle få tillbaka en knäckt liten tjej som var jätte rädd och deppig, ensam som hon varit där och ont och allt... Men pytt också hon var överlycklig, ont javisst så klart men glad. Väl hemma åt hon en rejäl portion med mat och drack vatten. Djurvårdaren som lämnade över henne mig sa att Candy charmat alla som jobbat med henne. Och att hon blivit väl omskött vittnar hennes glädje om.

Fredagen fick hon mestadels tillbringa i buren, buren som jag preppat med sysselsättning för en valp med krage. Nya goda ben med olika smaker knöt jag fast i buren så att hon kunde stå och gnanga på dem trots kragen, funkade jätte bra. Ett nytt gosedjur en Snobben fick hon också. På fredagkväll skulle både plåstret och bandaget tas bort. Fy så hårt plåstret satt fast stackar hund igen, snacka om att luggas. Jag blötte upp tapen med vatten och alsolsprit men det gjorde nog duktigt ont på henne iaf, fy och usch. Plåstret var dessutom jätte giftigt... (och det har hon haft på rakad hud) så jag fick använda handskar och sedan skulle plåstret packeteras för inlämning till Apotek. Bandaget runt benet gick lätt att ta bort men kändes läskigt.

Nu söndagkväll Candy mår bra och har lärt sig att lotsa sig själv och kragen rnut bra, hon bor i vardagsrummet som ensam hund. Hm ensam och ensam Stig kommer och går som han vill här inne, han hoppas ju över min avstängning. De andra hundarna öppnar istället och går in, nåj jag hindar dem från att röja för fullt här inne hos Candy iaf. Candy ska ju ta det lugnt bara gå och inte hoppa upp och ner i möbler, jag har inte hjärta att ha henne instängd i ngn hage (elelr bur som veterinären skrev i hemgångsråden) så hon får bo i vardagsrummet och på natten sover hon i bur bredvid mig. Under helgen har det varit ngn i vardagsrummet nästa hela tiden så hon har legat i soffan hos både mig, Anders och Caroline.

På fredag ska vi tillbaka till Ultuna på återbesök och jag hoppas att det läkt ordentligt.

No comments: