Sunday, November 18, 2007

Söndagspyssel i trädgården

Den här jordhögen måste fort, jag har kämpat med en gammal rishög blandad med kompost överväxt med hallonbuskar sedan vi flyttade hit. Nu är hallonen borta och de mesta av grenarna, gamla julgranar mm som fanns där är borta, det som återstår är denna jordhög. Småpojkarna älskar att gräva i den efteråt ser de ut som riktiga lortgrisar.
Jag vill att mina hundar ska få vara hundar och utföra sina naturliga beteenden men... jag tänker ta bort den här jordhögen för dem någon måtta får det vara med "gratis" sysselsättning för dem. Gräva kan de få göra i gräsmattan eller nåt istället (undrar om husse håller med:-).



Här är Icky och Stig i full färd med att undersöka vad som finns i botten av jordhögen.


Icky ser ut att ha hittat något spännande, men Stig vill hellre kolla kameran.


Icky söt i trädgården.


Två kaninburar är nymålade, gnagbrädorna utbytta och div. skavanker fixade, nya höhäckar uppsatta det enda som saknas är hyllor. Men Robert och Keso har fått flytta in i sina "nya" burar idag. Här är Robert i sin bur, han sitter på andra våningen och under honom sitter Keso.

Robert med sin nya höhäck specialbeställd från Tyskland, jag har haft dem i drygt ett år utan att sätta upp dem så jag har ett helt gäng över. Lite skillnad i kaninantalet nu mot för ett år sedan.

Keso bor på nedre botten igen som han vanligtvis brukar, eftersom han fullkomligen rinner ut när man öppnar burdörren. Keso älskar att springa lös, men pga att han haft mjällkvalster har han bara fått vara i buren i flera månader. Jag var lite orolig att hundarna skulle få det också, även om de i normalfallet är artspecifika så vet man aldrig och med huset fullt med valpar var detta inget jag ville riskera. Nu är Keso kvalsterfri och får vara ute igen och Icky får pussa honom på huvudet (kolla Ickys fina tassar:-), Keso såg ut att njuta av att Icky brydde sig om honom jag tror Keso saknat att få vara ute med hundarna. Keso brukar gräva på samma ställen som Molly och Nova brukar göra, gärna samtidigt också.

Kesos höhäck, själv hade Keso redan hoppat ut när jag fotade.
Nu i veckan ska jag fixa sitthylor åt dem eller om de ska få varsitt hus under vintern, då funkar det som både skydd och sitthylla. Keso brukar ha ett vinterhus men jag har aldrig sett honom utnyttja det mer än att sitta ovanpå.








No comments: