Thursday, December 31, 2009

Bokslut 2009

Årets utställningar för mina hundar började i Malmö i mars då min pudelvalpköpare Jennie Johansson klippte och visade Molly till SV-09. I april följde Molly med Jennie till Danmark och fick där sitt Danska CERT och blev därmed Dansk Champion. Det är inga problem att ställa ut hundar då man har duktiga och hjälpsamma valpköpare som ställer upp. Tack för hjälpen Jennie!

I maj gick SKBK:s rasspecial av stapeln i år var detta en officiell utställning som dömdes av den Engelske domaren Mr Stuart Yearley. Jag hade med mig ”Stig” Bisbee Boarding Delta Blue, ”Candy” Delta Blue Candy och ”Leija” Delta Blue Creamy, kullbröderna ”Börje” Delta Blue Billabong King och ”Dobby” Delta Blue Bearded Bandit var också där med sina mattar. Dobby vann hela showen, visad av matte Josefine blev han BIS. Han var för dagen klippt nästintill perfektion av hans fars matte Ninna Odehag. Stig fick CK och slutade som BH-R, Candy och Leija fick en 1:a med HP och Börje fick idag nöja sig med en slät 1:a.

I juni styrde jag och Jennie kosan mot en dubbelutställning Danmark, med mig hade jag Stig och Molly och Jennie hade ”Snövit” Delta Blue Torrential Outpour Blues och sin hane King med sig. Molly blev BT-2 båda dagarna, Stig blev BIM med CERT och CACIB ena dagen och BH-2 den andra. Snövit blev BIM med CERT och CACIB ena dagen och fick Excellent men blev oplacerad i tikklassen den andra dagen.

I augusti åkte vi till Danmark igen, både Stig och Molly var med även denna gång. På DKK:s utställning blev Molly BIM med CACIB och Stig BH-2 med CERT. På DTK ställdes endast Stig och han blev BIR med CERT och blev därmed Dansk Champion.

Leija har ställts ut tre gånger sedan rasspecialen och fått CK och blivit BT-2 två ggr, tredje utställning en slät 1:a.

I september hade SKBK sin andra rasspecial för året, denna var inofficiell från mig var Dobby, Börje och deras mor Molly med. Endast Molly fick HP. Men vi blev BIS uppfödargrupp. Utställningen hölls i hällregn vilket egentligen inte gjorde så mycket för hela arrangemanget med utsällningen var så väl genomförd så allt flöt kanonbra.

Snövit har under året blivit DK CH och på sin sista utställning inan hon fick valpar blev hon SE CH.

Josefine och Dobby var till Tromsö på utställning i höstas och fick det Norska CERT:et så Dobby är även NO CH.

Sist men inte minst så har jag och Molly startat lydnadsklass 1, wow så kul det var. Resultatet var inte lysande men vad kan man vänta sig av en hund som avskyr väta och kyla när man tävlar i november och det dessutom regnar. Resultatet känns inte som det viktigaste utan jag känner mig som en vinnare för att jag äntligen har kommit till skott och startat henne. Och resultatet då, ett 3:e pris!! Vilket jag är jätte nöjd med med tanke på vädret.

I december åkte jag och Lotta över till Helsingfors på Finsk vinnarutställning dock utan hundar. Med mig hem hade jag den vita toypudelhanen ”Troy” Excell Exclamation som ska vara hos oss ett tag framöver. Troy är prcd-A testad och har en massa junior champion titlar samt att han är Estnisk, Finsk, Lettiskoch kanske Rysk Champion dessa titlar är inte ansökta om ännu men han har de CERT han behöver. Till meritlistan kan vi lägga tre CACIB också samt att han är är silverbärare (det är väl en merit om något :-). Troy står till avel för testade lämpliga tikar.


Årets sammanfattning för våra hundar:

Svenska CERT: 8
Danska CERT: 6
Norska CERT: 1
CACIB Sverige: 3
CACIB Danmark: 2
BIR: 4
BIM: 4
BIG 3 (SKK): Delta Blue Torrential Outpoure Blues
BIS Rasspecial (SKBK): Delta Blue Bearded Bandit

SE CH, DK CH Delta Blue Torrential Outpoure Blues
SE CH, NO CH Delta Blue Bearded Bandit
DK CH Bisbee Boarding Delta Blue

1:e pris Lk1: 2
2:e pris Lk1: 2
3:e pris Lk1: 2

Jag vill tacka alla mina underbara valpköpare för att de tar så bra hand om sina hundar. Jennie och Josefine ska ha en extra eloge för allt kärlek, tid och pengar de lagt ner på sina hundar under det gångna året, vilket resulterat i en massa fina utmärkelser för era hundar. Bra jobbat tjejer!

Sedan vill jag önska alla valpköpare, vänner, sidbesökare mfl ett riktigt GOTT NYTT ÅR!

No comments: